Beschermjassen op school
Beschermjassen op school
Beschermjassen op school
Beschermjassen op school
Nederlands
112

* Wat heeft een leerling die 'anders' is nodig om zich veilig te voelen in de klas?
* Welke rol speelt de leraar in het creëren van een aangenaam, ondersteunend en stimulerend leerklimaat?
* Hoe kun je aandacht hebben voor empathie en compassie in onderwijs?
* Op welke manier kunnen krachtbronnen ofwel beschermjassen uit de familie, historie en cultuur van het kind én de docent ingezet worden op school?

Er rust een belangrijke en complexe taak op de schouders van professionals in het onderwijs. Een mengeling van achtergronden, kleuren, culturen en religies in de klas maakt het lastig om eenduidig onderwijs te verzorgen.
Maar ook leerlingen met zorgelijke thuissituaties, psychiatrische diagnoses, fysieke beperkingen en hoogbegaafdheid vragen om extra aandacht. Het zijn deze leerlingen die makkelijk buiten de boot vallen: buiten de groep én buiten de leeromgeving. Want wie zich onveilig voelt, leert niet meer.

Aandacht voor diversiteit op school is aan de orde van de dag, zeker met het oog op passend onderwijs. Leraren toerusten op omgaan met verschil - bij de ander en bij zichzelf - is essentieel in deze tijd. Openhartige en herkenbare verhalen van professionals, ouders en kinderen - van basisonderwijs tot hoger beroepsonderwijs - brengen de theorie tot leven. Praktische tips helpen om er gelijk mee aan de slag te gaan.

0 | 0

  • : 9789023253655
  • : Nederlands
  • : Paperback
  • : 112
  • : mei 2015
  • : 246
  • : 240 x 167 x 6 mm.