De prijs van de macht
De prijs van de macht
De prijs van de macht
De prijs van de macht
Nederlands
256
21.99

Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag thuisbezorgd.

Hoe kon de VVD onder Rutte zo langdurig succesvol worden? Een van de best ingevoerde insiders geeft een even boeiend als indringend document over tien jaar Nederlandse politieke geschiedenis.
Toen in 2006 de opgewekte, maar onbekende jonge staatssecretaris Mark Rutte na een traumatische strijd met Rita Verdonk leider werd van de VVD, bevond de partij zich op een electoraal dieptepunt. Niemand had kunnen bevroeden dat Rutte haar vier jaar later naar een historische verkiezingsoverwinning zou leiden en premier van Nederland zou worden. Inmiddels is hij dat al meer dan tien jaar, met wisselende coalities en ondanks talloze affaires en politieke crises. Hoe heeft de VVD onder Rutte zo’n langdurig succesvolle partij kunnen worden? En wat is de prijs geweest van dat succes? Politiek verslaggever Wilma Borgman volgt de liberalen al meer dan twintig jaar. In dit boek geeft ze een fascinerende kijk achter de schermen bij de strategische keuzes die binnen de partij zijn gemaakt en bespreekt ze ook de keerzijdes daarvan: het gebrek aan interne discussie, de kleine club beslissers en het ideologisch kleurverlies. Begin 2022 stond Ruttes vierde kabinet op het bordes, ondanks een zeer turbulent jaar en na de langste kabinetsformatie uit de geschiedenis. Zal dit zijn laatste zijn? Hoelang kan hij dit nog volhouden? De prijs van de macht is een even boeiend als indringend document over tien jaar Nederlandse politieke geschiedenis, van een van de best ingevoerde insiders.

0 | 0

  • : Wilma Borgman
  • : Balans, Uitgeverij
  • : 9789463821278
  • : Nederlands
  • : Paperback
  • : 256
  • : januari 2022
  • : 281
  • : 215 x 135 x 19 mm.
  • : Biografie: historisch, politiek en militair; C 2010 tot c 2019; C 2020 tot c 2029; Centrale overheid, nationale overheid, federale overheid; Geschiedenis van specifieke landen; Liberalisme en centrum democratische ideologieën; Nederland; Organisatiekunde en gedrag; Politiek en overheid; Politieke campagne en reclame; Politieke ideologieën; Politieke leiders en leiderschap; Politieke partijen; Politieke structuur en processen; Politieke wetenschap en theorie; Publieke opinie en peilingen; Regionale overheid, staatsoverheid en andere lokale overheden; Sociale en culturele geschiedenis; Sociale en politieke filosofie; Sociologie: werk en arbeid; Verkiezingen en referenda