Het puberende brein Paperback

over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie

Het puberende brein

Samenvatting

Waarom verslapen pubers zich zo vaak? Waarom zijn ze het ene moment zo volwassen en het volgende moment zo onmogelijk? Waar komt die tegenstrijdigheid vandaan tussen verantwoordelijk gedrag en ondoordachte en riskante keuzes? Kunnen...Meer Het puberende brein Lees meer

Product Informatie

Auteur

Eveline Crone

Taal

Nederlands

Uitgever

Bert Bakker

ISBN

9789035132696

Productsoort

Boek

Categorie

Psychologie

Leeftijd

Volwassenen

Verschenen

oktober 2008

Pagina's

179

Formaat

200 x 125 x 17 mm

Samenvatting

Waarom verslapen pubers zich zo vaak? Waarom zijn ze het ene moment zo volwassen en het volgende moment zo onmogelijk? Waar komt die tegenstrijdigheid vandaan tussen verantwoordelijk gedrag en ondoordachte en riskante keuzes? Kunnen...Meer Het puberende brein Lees meer

Paperback
179 pagina's
€ 17 95
eBook € 10,99

Bekijk alles van Eveline Crone
  • Gratis verzending vanaf € 20
  • Gratis afhalen, betalen en retourneren 
in een van onze 300 winkels Kies jouw Bruna winkel
  • 14 dagen bedenktijd
1 dag levertijd -  Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis 

Recent bekeken producten


 

Samenvatting


Waarom verslapen pubers zich zo vaak? Waarom zijn ze het ene moment zo volwassen en het volgende moment zo onmogelijk? Waar komt die tegenstrijdigheid vandaan tussen verantwoordelijk gedrag en ondoordachte en riskante keuzes? Kunnen ze eigenlijk wel zelfstandig plannen? En hoe komt het dat juist adolescenten vaak uitblinken in sport, kunst en creativiteit? De adolescentie is een unieke periode waarin de hersenen zich nog volop ontwikkelen. In Het puberende brein beschrijft Eveline Crone wat er de laatste jaren is ontdekt over de hersenen van adolescenten. Ze legt op basis van deze recente inzichten uit waar de emotionele stormen vandaan komen, waarom de mening van vrienden opeens veel belangrijker wordt dan die van ouders, en wat we van adolescenten kunnen verwachten op school. De adolescentie is niet alleen een tijd van risico’s en grenzen, maar ook van unieke mogelijkheden. Het puberende brein is interessant voor iedereen die kinderen in de adolescentenleeftijd heeft of zichzelf nog goed kan herinneren hoe het was om adolescent te zijn. Eveline Crone is universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden en is werkzaam binnen het Leiden Institute for Brain & Cognition (libc). Ze zette daar in 2005 het Brain & Development Laboratorium op. Haar onderzoek is beloond met een nwo-vidi-subsidie en ze is benoemd tot de Jonge Akademie van de knaw. www.uitgeverijbertbakker.nl www.brainanddevelopmentlab.nl


Product Informatie

Auteur

Eveline Crone

Taal

Nederlands

Uitgever

Bert Bakker

ISBN

9789035132696

Productsoort

Boek

Categorie

Psychologie

Leeftijd

Volwassenen

Verschenen

oktober 2008

Pagina's

179

Formaat

200 x 125 x 17 mm

Beoordelingen

‘Het puberende brein’- Eveline Crone



5 / 5

Recensie

het puberende brein is een heel goed en intressant boek.waar je veel uit kan leren.
ik kan het iedereen aanbevelen, die een puber heeft.


4 / 5

Recensie

Ouder zijn is geen makkie? Kinderen zijn onze oogappels, maar deze pareltjes van ons leven kunnen ook hun trekjes hebben, die ons in een moeilijke situatie plaatsen, en waarbij we niet steeds kunnen weten hoe we dienen te reageren of om te gaan met hun gedrag. We schrijven dit vaak toe aan een moeilijke periode, aan de pubertijd of aan het slecht karakter dat ze van de andere ouder hebben geërfd? Maar vaak ligt het ook aan jezelf en de wijze waarop je omgaat met de signalen die je kind je stuurt? Niet elk moeilijk gedrag is een echt probleemgedrag. Toch blijft het hele gebeuren van de ontwikkeling van een jong mens bepalend bij het begrijpen en kaderen van bepaalde gedragingen van deze pubers. Dit boek zal je helpen om te begrijpen hoe deze periode wel degelijk bepaald wordt door de werking van de hersenen en de manier van denken en handelen, reageren en ageren wordt wel degelijk door een aantal externe feiten beïnvloed. In dit boek krijgen we een omstandige beschrijving en benadering van de manier waarop de hersenen van deze jonge mensen ontwikkelen en hoe je hieruit bepaalde gedragingen kan plaatsen. Het is een boek dat voor elke ouder een verplichte lectuur zou moeten zijn, en dit kan, want het is een toegankelijk gegeven gebleven, leesbaar en begrijpelijk. Het zal de ouder van een puber in staat stellen de detectie te kunnen doen van een eventueel probleemgedrag, en deze ook te kunnen catalogeren in de juiste kaders, zodat je ook op een gepaste wijze kan omgaan met dit gedrag, en je de juiste(re) analyse kan maken van wat mank loopt. Want het is belangrijk dat je op tijd de juiste analyse kan maken? zodat je op een gepaste wijze kan omgaan met het probleem en de juiste conclusies kan trekken, zonder schuldgevoelens, zonder echter ook blind te blijven voor de signalen die je kinderen je sturen. Kortom : Moeilijk gedrag begrijpen, efficiënt straffen en belonen. Het is geen saai theoretisch boekje, maar een degelijk werk waar je op reis gaat door een herkenbare wereld, met concrete gevallen en duidelijke uitleg en efficiënte hulp dat aangereikt wordt aan eenieder die zich zorgen maakt over het gedrag van zijn kind. Recente inzichten gefundeerd op grootschalig empirisch onderzoek. Een efficiënte hulpgids.


5 / 5

Recensie

Het puberende brein
Eveline Crone

Het gaat over de ontwikkeling van de hersenen in de adolescentie.
De inhoud viel mij eerlijk gezegd nogal tegen, omdat er veel over de hersendelen gesproken wordt en waar de locatie van bepaalde gedragingen in de hersenen gemeten kon worden.
In wetenschappelijk opzicht misschien een interessant boek, maar voor mij als kinder- en jongerentherapeut veel van hetzelfde.

In ieder geval is er duidelijk geworden, dat naast de moeizame periodes van de pubers/adolescenten er ook een enorme flexibiliteit en creativiteit ter beschikking staat aan de adolescenten.

Het boek geeft een indeling van :
1. Adolescentenbrein in beweging
2. Het lerende brein
3. Het emotionele brein
4. Het sociale brein
5. Het creatieve brein

Eigenlijk is nu adhv onderzoeken met MRI scan en EEG?s aangetoond wat al merkbaar was in gedrag.
Dat dit gedrag bepaald wordt door de hersenactiviteit en de ontwikkeling van bepaalde hersendelen, zoals de frontale cortex en de ganglia en de amygdala.

Wat ik interessant vond om te lezen was het bestaan van prosociale en antisociale vriendschappen.
1 Prosciale vriendschappen > karakteristiek kinderen die graag samenwerken en elkaar helpen. Jongeren met dit soort vriendschappen lijken vaak op elkaar en hebben vaak dezelfde interesses
2. Antisociale vriendschappen > karakteristiek kinderen die elkaar pesten of de pesters helpen/steunen
3. Kinderen die zich sociaal teruggetrokken gedragen > zijn vaak bevriend met kinderen die prosociaal zijn en die anderen helpen

Ook wordt de theorie van Piaget nog even verkort weergegeven:
6-7 jaar > kinderen zijn afhankelijk van de regels van ouders die zij opleggen. Unilateraal.
De regels van de ouders zijn de waarheid; ook al vinden de kinderen de regels niet altijd leuk en worden ze wel boos
8-10 jaar > overgangsfase, ze leren dat regels wel kunnen veranderen afhankelijk van de mening van de groep; ze handelen vaak volgens een ?give-and-take? principe. Ze leren het perspectief van de ander
11-12 jaar > ze leren zelf na te denken en accepteren niet meer klakkeloos het gezag van een ander of autoriteit. Regels zijn niet meer vaststaand, maar het gevolg van een sociale overeenstemming en de regels kunnen veranderen als de groepsopinie verandert.

Lawrence Kohlberg ging verder met de onderzoeken van Piaget en ontwikkelde het moraliteitsbesef, want hij kon niet tegen onrechtvaardigheid.
Het gaat erom welke afwegingen iemand maakt in morele situaties.

Het is een redelijk eenvoudig boekje om te lezen als je een beetje de medische terminologie niet al te zeer wilt begrijpen. Ouders die pubers moeten opvoeden en begrijpen kunnen er iets aan hebben om te snappen, dat pubers zo wispelturig kunnen zijn qua stemmingen.
3 uur met vrienden kletsen en hun ouders geen blik waardig gunnen en thuis niets meer vertellen.
Om te snappen dat pubers niet kunnen plannen, omdat hun werkgeheugen zich nog aan het ontwikkelen is en zij snel afgeleid zijn door omgevingsfactoren.
Het morele geweten zich aan het ontwikkelen is onder invloed van de vriendschappen die zij op dat moment hebben.
En dat ook pubers meer baat hebben bij positieve feed-back dan dat er gestraft wordt, want dan kan de flexibliteit in de hersenen sneller eenzelfde soort oplossing creëren.
En ook zeker dat pubers in staat zijn tot grote creatieve oplossingen en om discussies te voeren. De periode waarin het muzikale talent zich optimaal kan ontwikkelen, maar ook als sporter of op welk of in welk terrein dan ook.

Ingrid Bes
Integratief Kindertherapeut
Praktijk Kindertherapie KOO
2e Louise de Colignystraat 26
2595 SR Den Haag
www.praktijkbezuidenhout.nl

Recent bekeken producten


checklist

HiSchool de plek voor alle schoolspullen

  • Rekenmachine en bureau accessoires
  • Prisma woordenboeken
  • Etui
  • Kaftpapier en rekbaar kaftpapier
  • Etiketten
  • Schriften
  • Schooltas, rugzak en shopper
  • Ringbanden
  • Schoolspullen voor in je etui
  • 0 producten op checklist
  • - 0 online te bestellen
  • - 0 alleen in de winkel

Grappige HiSchool filmpjes van Youtubers

Youtuber MeisjeDjamila gaat in haar vlog 5 challenges aan met haar vrienden. Ze vertegenwoordigen allemaal een HiSchool stijl. Wie denk jij dat er wint? Bekijk haar filmpje op www.bruna.nl/vlogger. Hou onze vlog-pagina in de gaten, want er volgen nog meer leuke en grappige filmpjes van Youtubers Ties, Gio en Sjaak!

Promo HiSchool Alt Text
Het puberende brein
Het puberende brein
Eveline Crone
Paperback  179 paginas
1795