Leren samenwerken tussen organisaties
Nederlands
391

Managementboek van het Jaar 2013 Geen enkele organisatie kan de grote private en publieke vraagstukken van deze tijd helemaal alleen oplossen. Of het nu gaat om innovatie, zorg, economische ontwikkeling, duurzaamheid of een recessie: samenwerken is nodig. Maar het aangaan van samenwerkingsrelaties blijkt in de praktijk niet eenvoudig te zijn. Als je als bestuurder, toezichthouder, lijnmanager, alliantiemanager of adviseur een rol speelt in een samenwerkingsverband blijken er heel andere regels en logica aan de orde. Leren samenwerken tussen organisaties helpt om deze regels en logica te doorzien. Voor een succesvolle samenwerking moet je als organisatie in staat zijn een deel van je autonomie of resultaatsverwachting op te geven. Dat is niet altijd gemakkelijk. Vaak zijn het niet eens inhoudelijke verschillen van inzicht die goede samenwerking in de weg staan. Een van de grote problemen is spraakverwarring tussen partijen, die meestal ontstaat doordat betrokkenen niet helemaal dezelfde `taal' spreken, of doordat ze andere verwachtingen hebben en de dingen anders percipiëren. In zo'n geval helpt het om te proberen een gemeenschappelijke bril op te zetten. Zo'n gemeenschappelijke bril biedt dit boek. Onderwerpen die onder meer aan de orde komen zijn: Welke soorten samenwerking zijn er? Waarom gaan organisaties samenwerkingsverbanden aan? Op welke manier kun je cruciale elementen doorzien en beïnvloeden? Hoe maak je een samenhangende analyse en beoordeling? Welke interventies kun je toepassen om de samenwerking te verbeteren? Leren samenwerken tussen organisaties is vooral bedoeld als hulpmiddel voor professionals die samenwerkingsverbanden tot stand brengen en hun functioneren daarin willen verbeteren of evalueren.

0 | 0

  • : 9789013118032
  • : Nederlands
  • : eBook
  • : 391
  • : juli 2013
  • : 1
  • : 1 x 1 x 1 mm.
  • : ePub met digitaal watermerk - 2