Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie

Ontwikkelingspsychologie is een uitgebreide inleiding in het vakgebied. Het laat de lezer kennismaken met de basistheorieën, het onderzoek en de toepassingen in de praktijk van deze unieke discipline. Daarbij zoekt de auteur steeds naar raakvlakken met de levens en ervaringen van de student en worden verbanden gelegd met recente maatschappelijke ontwikkelingen. Zo biedt het boek niet alleen een raamwerk van feitelijke kennis, maar nodigt het ook uit om op een andere manier naar mensen en hun (vroege) ontwikkeling te kijken. Ontwikkelingspsychologie bespreekt de volledige jeugd en adolescentie in chronologische volgorde: de prenatale periode, de babytijd, de peuter- en kleutertijd, de schooltijd en de adolescentie. Binnen deze perioden richt het boek zich op de fysieke, cognitieve, sociaal-emotionele en persoonlijkheidsontwikkeling. Deze achtste editie van Ontwikkelingspsychologie is volledig geactualiseerd en bevat nieuwe informatie over bijvoorbeeld genetische consultatie, de effecten van sociale media en genderidentiteit. In alle hoofdstukken zijn nieuwe Nederlandse en Europese voorbeelden, onderzoeksresultaten en statistische gegevens opgenomen. Dit alles maakt Ontwikkelingspsychologie een aanwinst voor iedere student in het hoger onderwijs die een cursus kinderpsychologie, ontwikkelingspsychologie of levenslooppsychologie volgt. Met de toegangscode voor de digitale leeromgeving MyLab hebben studenten beschikking over de eText (de digitale versie van het boek), een begrippentrainer, toetsvragen, casuïstiek, video’s, weblinks en andere verdiepende materialen. Docenten vinden op MyLab toetsenbanken, aanvullende cases met uitwerkingen en powerpoints van de figuren en tabellen uit het boek. Robert S. Feldman is hoogleraar psychologie en hersenwetenschappen en plaatsvervangend rector aan de University of Massachusetts in Amherst (VS). Hij staat bekend om zijn didactische kwaliteiten: hiervoor ontving hij de College Outstanding Teacher Award. Feldman schreef ook Ontwikkelingspsychologie II, waarin op dezelfde wijze de periode vanaf de adolescentie wordt behandeld. Daphne van Loon is orthopedagoog en werkt als zelfstandig docent en onderwijsontwikkelaar in het hbo aan de opleidingen sociaal werk en toegepaste psychologie. Ook draagt zij als auteur, (eind)redacteur en projectleider bij aan diverse diagnostische instrumenten en studieboeken op het gebied van de orthopedagogiek, psychologie en onderwijskunde. Laurent Voets is orthopedagoog en heeft ruime ervaring in de sector personen met ontwikkelingsmoeilijkheden/stoornissen. In zijn professionele loopbaan heeft hij telkens begeleidingswerk in deze sector gecombineerd met een lesopdracht in het hoger onderwijs aan de UC Leuven-Limburg, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor het postgraduaat autisme. Greet van der Wielen is orthopedagoog en specialiseerde zich in de geestelijke gezondheidskunde aan de Universiteit Maastricht. Aan de UC Leuven-Limburg is zij als lector verbonden aan de groep gezondheid en welzijn binnen de bachelor orthopedagogie en de bachelor na bachelor (banaba) orthopedagogisch management.

0 | 0

  • : 9789043036955
  • : Nederlands
  • : Paperback
  • : maart 2020
  • : 1231
  • : 271 x 206 x 26 mm.
  • : Kinderpsychologie, ontwikkelingspsychologie, levenslooppsychologie; Leeftijdsgroepen: kinderen; Opvoedkunde: geesteswetenschappen en sociale wetenschappen, algemeen; Voor hoger / tertiair / universitair onderwijs