Opvoeding als spiegel van de beschaving
Opvoeding als spiegel van de beschaving
Opvoeding als spiegel van de beschaving
Opvoeding als spiegel van de beschaving
Nederlands
272

Bibliotheken zijn er volgeschreven over de vraag wat opvoeding nu eigenlijk is, en vooral over de vraag wat het zou moeten zijn. Wat is het doel van de opvoeding, wie is er voor verantwoordelijk, welke middelen zijn geschikt en geoorloofd? De antwoorden op dergelijke vragen blijken zeer sterk te variëren, niet alleen per cultuur of zelfs per subcultuur, maar ook per historische periode, per samenlevingsvorm, religie, enzovoort. Opvoeding kan daarom met recht worden opgevat als een spiegel van de beschaving waarin zij gestalte krijgt. Door goed in die spiegel te kijken kunnen we van alles te weten komen over de wisselwerking tussen opvoeding, cultuur en maatschappij.
Opvoeding als spiegel van de beschaving bevat bijdragen van prominente Nederlandse wetenschappers met een verschillende achtergrond: Midas Dekkers, bioloog, Christien Brinkgreve, socioloog, Mineke van Essen, historischpedagoog, Tom ter Bogt, popprofessor, Ed Spruijt, socioloog, Jaap Doek, rechtswetenschapper, Mario van San, cultureel antropoloog, Leendert Groenendijk, historisch pedagoog, Mariëtte de Haan, psycholoog, Carlo Schuengel, orthopedagoog, Josine Junger Tas, criminoloog, Louis Tavecchio, pedagoog, Jeannette Doornenbal, pedagoog, Gerrit Breeuwsma, ontwikkelingspsycholoog, Cok Bakker, godsdienstwetenschapper, Anne Provoost, kinderboekenschrijver en de drie redacteuren: de ontwikkelingspsycholoog Willem Koops en de pedagogen Bas Levering en Micha de Winter.

Het boek is bedoeld voor pedagogen, psychologen, opvoeders, leerkrachten en ouders die verder willen kijken dan ze gewend zijn, net als Het kind als spiegel van de beschaving, dat vorig jaar bij Uitgeverij SWP verscheen.

0 | 0

  • : 9789066659247
  • : Nederlands
  • : Paperback
  • : 272
  • : december 2008
  • : 511
  • : 238 x 169 x 19 mm.