Psychoseksuele ontwikkeling bij adolescenten met een autisme-spectrum stoornis
Psychoseksuele ontwikkeling bij adolescenten met een autisme-spectrum stoornis
Psychoseksuele ontwikkeling bij adolescenten met een autisme-spectrum stoornis
Psychoseksuele ontwikkeling bij adolescenten met een autisme-spectrum stoornis
69.00

Tijdelijk niet voorradig

De adolescentie/puberteit is een zowel belangrijke als onstuimige fase in het leven van jonge mensen. De snelle en ingrijpende ontwikkeling die zij in deze periode doormaken, gaat vaak gepaard met een toename van emotionele en/of gedragsproblemen. Dat geldt zeker voor adolescenten met een autismespectrumstoornis (ASS). Als gevolg van deze stoornis zijn zij vaak maar in beperkte mate in staat om gepast en ongepast seksueel gedrag van elkaar te onderscheiden en om de eigen en andermans grenzen te bepalen in de uiting van intimiteit en seksuele behoeftes. Goede, toegespitste informatie en begeleiding zijn daarom voor deze groep van groot belang. De training 'Ik Puber' heeft ten eerste als doel om jongeren met een ASS te informeren over de puberteitsontwikkeling en seksualiteit en om vaardigheden te ontwikkelen die van pas komen bij het omgaan met relatievorming en intimiteit. Ten tweede heeft de Ik Puber-training als doel om adolescenten met een ASS die al problemen hebben op het gebied van psychoseksualiteit te begeleiden. Inhoudelijk is dan ook gekozen voor een uitgebreide training die zowel een educatief als een therapeutisch karakter draagt. De Ik Puber-training biedt hulpverleners een bruikbaar handvat om jongeren tussen twaalf en achttien jaar met een ASS de gewenste begeleiding te geven. De training omvat een handboek en een werkboek; het laatstgenoemde is onderdeel van de website www.vangorcumstudie.nl. Het handboek omvat vier delen. Deel 1 geeft achtergrondinformatie over ASS, de psychoseksuele ontwikkeling en de problemen die de adolescent en zijn ouders en hulpverleners gedurende die periode (kunnen) ondervinden. In het tweede deel wordt de Ik Puber-training geïntroduceerd en wordt ingegaan op de achtergrond en doelstelling van de training. Deel 3 vormt de praktische handleiding met daarin aandacht voor de benodigde materialen en de opbouw van de lessen. Het vierde deel ten slotte bevat een omschrijving van de 'Ik Puber-lessen' en aandachtspunten bij de lesstof en oefeningen. Het hand- en werkboek stellen de trainer in staat toegespitste en gedegen informatie en begeleiding aan te bieden die aansluit bij de belevingswereld, specifieke vragen en problemen van de doelgroep.

0 | 0