• NextPrevious

Zelfreflectie binnen de kinderopvangkinderdagverblijf, Buitenschoolse opvang, Gastouderbureaus

Bekijk alles van

E. van Poppelen

Kies uitvoering
Aantal
27.5
Morgen in huis

Samenvatting

Samenvatting
De zin van dit boek is in één kreet samen te vatten: pedagogische kwaliteit verhogen, besparen op overheaduren en verminderen van de werkdruk bij groepsleiding. Van regeringswege is druk gezet op de aanwezigheid van een actueel pedagogisch werkplan op de kinderopvanglocaties. In het Convenant Kwaliteit Kinderopvang (2e helft 2004) zijn voorwaarden geformuleerd waaraan zo’n werkplan dient te voldoen. In dit boek wordt het instrument aangereikt zo’n werkplan op te stellen. De plannen in dit boek zijn alle universele werkplannen waaruit tekst kan worden gebruikt voor een eigen werkplan per kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en gastouderbureau. Zo hoeft het wiel dus niet steeds opnieuw te worden uitgevonden. Een pedagogisch werkplan maken vraagt nogal wat redactionele vaardigheden van de groepsleiding. Leidsters zijn over het algemeen doeners en vaak geen schrijvers. Een goed omschreven pedagogisch beleidstuk is er in de meeste gevallen wel… voor een pedagogisch werkplan is veel meer input van de groepsleiding nodig; het gaat over concreet handelen op de werkvloer. De bedoeling van een pedagogisch werkplan is de groepsleiding bewust maken/houden van hun pedagogisch handelen. Het kan goed gebruikt worden als instrument voor zelfreflectie op pedagogische kwaliteit. In dit boek komen aan de orde: - Pedagogisch werkplan KDV - Pedagogisch werkplan BSO BSO binnen het schoolgebouw - Pedagogisch werkplan GOB - Workshops voor ouders/gastouders Extra-achtergrondinformatie wordt gegeven vanuit de visie van de bekende pedagoog: Emmi Pikler, psychiater Lietje van Blaaderen en pedagogische visie Reggio Emilia. Elk hoofdstuk sluit af met zelfreflectievragen die de discussie binnen de teams in gang zetten. Het sociaal-emotionele aspect krijgt volop concrete aandacht in de plannen evenals de opvang van ‘bijzondere kinderen’. Verder is er een hoofdstuk gewijd aan voorwaarden voor een harmonieuze samenwerking tussen leidsters en leerkrachten, wanneer buitenschoolse opvang binnen het schoolgebouw plaatsvindt. Edith van Poppelen ontwikkelde instrumenten, spelvormen, leergangen, activiteiten etc. voor onder andere het speciaal onderwijs. Zij maakte hierbij gebruik van creatieve media (beelden, verhalen, spel/sport, muziek, drama, natuur, non-verbaal communiceren). Zij schrijft en illustreert kinderverhalen over ‘kindermisverstanden’ die de levensloop van kinderen drastisch kunnen beïnvloeden. Van Poppelen heeft meegewerkt aan de totstandkoming van een methode voor (speciaal) basisonderwijs in het kader van sociaal-emotionele ontwikkeling. DOELGROEP Dit boek is geschreven voor leidsters in de kinderopvang, gastouderbureaus en hun gastouders, studenten van SPW 2, SPW 3 en SPW 4, SPH, opleiding Pedagogiek, kinderdagverblijven, basisscholen. Voor het onderwijs geeft dit boek een direct concreet beeld van de praktijk. Het wil voor leerlingen een schakel zijn tussen de theorie van de agogische vakken en de praktijk van de werkvloer. Het verhoogt de ‘betekenis’ van wat geleerd moet worden, stimuleert zelfreflectie en sluit dus uitstekend aan bij ervaringsgericht onderwijs en ‘het nieuwe leren’. Formaat 20 x 20 cm

Productinformatie

Auteur
E. van Poppelen
Uitgever
Tricht, Uitgeverij Van
Taal
Nederlands
ISBN
9789073460591
Productsoort
Boek
Uitvoering
Paperback
Categorie
BoekenNederlandse boekenStudieboekenOnderwijs en opvoedingPedagogiek
Leeftijd
Volwassenen
Verschijningsdatum
1/8/2008
Aantal pagina's
160
Formaat
200 x 198 x 11 mm
Lees meer...

Bestsellers

Bekijk alles We hebben de meest populaire boeken van dit moment voor jou op een rij gezet. Boeken uit de Top 100 worden gratis thuisbezorgd.

Laatst bekeken