Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap
Nederlands
27.00

Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, volgende dag thuisbezorgd.

Vanuit zijn deskundigheid met betrekking tot opvoeding, cultuur en christelijke waarden wil Wim ter Horst wetenschappelijk nadenken over christelijke opvoeding en christelijke pedagogiek
In dit boek maakt Ter Horst zich sterk voor het wetenschappelijk bedrijven van christelijke pedagogiek. De vragen wat, hoe en waartoe uit de wetenschapsleer worden voor de christelijke pedagogiek beantwoord met het aanreiken van een zogenaamd paradigma. Een samenhangend waarnemings-, denk- en handelingskader, inclusief afspraken en aannames of postulaten, waarmee in een tak van wetenschap wordt geprobeerd problemen op te lossen.
Dat een christelijke pedagogiek mogelijk en noodzakelijk is en een handelingswetenschap wordt genoemd, is al een voorbeeld van zulke postulaten.

Als handelingswetenschap behoort de pedagogiek om te beginnen in te gaan op vragen uit de opvoedingssituatie. Als er dan geen bruikbare antwoorden voorhanden zijn, moet er serieus naar worden gezocht. Soms is daar ingewikkeld onderzoek voor nodig. Anders gezegd: dan moet er wetenschap worden bedreven.

0 | 0

  • : Wim ter Horst
  • : Kokboekencentrum Non-Fictie
  • : 9789043514989
  • : Nederlands
  • : Paperback
  • : juni 2008
  • : 291
  • : 220 x 140 x 17 mm.
  • : Christelijk leven en gewoontes; Filosofie en theorie van het onderwijs; Met betrekking tot christenen en christelijke groepen; Religieuze opvoeding; Sociale pedagogie