Haven in de brandingde economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900

Bekijk alles van

Reginald Loyen

Kies uitvoering
38
Dit product is online uitverkocht. Probeer het in jouw Bruna.

Samenvatting

Samenvatting
De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend – behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden. 'Haven in de branding' analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de ‘spoorweghaven Antwerpen’ en het ‘Belgische’ karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod. Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?

Productinformatie

Auteur
Reginald Loyen
Uitgever
Universitaire Pers Leuven
Taal
Nederlands
ISBN
9789058677020
Productsoort
Boek
Uitvoering
Paperback
Reeksnaam
Studies in Social and Economic History
Categorie
BoekenNederlandse boekenGeschiedenisMaatschappij geschiedenisMaatschappijgeschiedenis
Leeftijd
Volwassenen
Verschijningsdatum
3/1/2011
Aantal pagina's
465
Formaat
241 x 163 x 35 mm
Lees meer...

Bestsellers

Bekijk alles We hebben de meest populaire boeken van dit moment voor jou op een rij gezet. Boeken uit de Top 100 worden gratis thuisbezorgd.

Laatst bekeken